onsdag 4. mai 2011

I dag har jeg en av verdens morsomste jobber


Å være fabrikksjef i Forskerfabrikken er aldri kjedelig. Allikevel er det noen høydepunkter gjennom året. Et av dem er å være juryleder i Årets Nysgjerrigper, noe jeg har hatt gleden av i flere år. I dag begynner moroa igjen. Som juryleder skal jeg bruke dagen i Norges forskningsråd til å gjennomgå alle innsendte bidrag og vurdere hvilke som skal sendes videre til de regionale juryene. Det blir nok mange gullkorn som venter meg. Samtidig lærer jeg ting som jeg ellers aldri ville tenkt på. Gullfisker f. eks., hva gjør de om natta? Sover de, eller er de våkne hele tiden. Faktisk tar de seg en liten tur ned på bunnen sånn ca 5 minutter kl 02 00. Det fant en klasse ut for noen år siden da de overvåket en gullfisk en hel natt.
I 2007 fikk jeg vite hvorfor mange mugger helt ubrukelige? Til tross for de er designet for å helle væske, blir det bare søl. Spesielt kakao er sølete oppdaget elever ved Mindland Skole Nordland. Etter å ha testet ut en rekke forskjellige mugger i ulike materialer og former, fant de ut at de beste muggene har en tynn skarp tut. Tuten skjærer av strålen slik at det ikke samler seg kakao under som drypper ned. Størrelsen på muggen eller materialet har ikke betydning.
I 2008 ble det avklart hvorfor det alltid lukter så mye verre på guttedo enn på jentedo. Elever på mellomtrinnet ved Hamnvåg Montessoriskole hadde følgende hypoteser:
• Gutter og jenter oppfatter lukter forskjellig
• Jenter er flinkere til å skylle ned
• Gutter står og tisser, derfor blir det mer søl på doringen og gulvet.
For å finne svar, tok de lukteprøver på ulike toaletter og lagde en lukttest for resten av klassen og småskolen. De testet også lukter som lim, kaffe, kanel, appelsin, barnåler og ingenting, men det var ingen forskjell i luktesansen mellom gutter og jenter. For å finne ut av hvem som var flinkest til å skylle ned, utførte de en spørreundersøkelse hos foreldre og elever ved skolen. Det var liten forskjell, noe de fikk bekreftet da selv sjekket toalettene 20 ganger i løpet av to uker. Men de oppdaget derimot at siden guttene står og tisser, havner gjerne den siste dråpen på kanten. Etter en stund lukter denne urinen stramt av ammoniakk, som gir den vonde lukten på guttedo. Disse elevene allierte seg også med en forsker som kunne bekrefte at det var mer bakterier på guttedo pga. all denne sølingen.
For å få barna mine til å rydde, bruker jeg forskningsresultatene til elever ved 1. trinn på Hillestad skole. For å finne ut om det var nødvendig å rydde, fikk de stoppet all rydding i et grupperom som ble brukt av mange forskjellige klasser. Allerede etter en uke flyttet spesialpedagogisk koordinator ut av rommet - hun ville ikke lenger undervise der. Det samme skjedde med morsmålslærer. Og to dager senere sluttet vaskerne å vaske på rommet. Like etterpå fant de den første støvdotten. Tre uker etter at de sluttet å rydde, begynte elevene å kaste ting etter hverandre i rommet. Når det hadde gått ytterligere to uker, sluttet jentene å leke på "roterommet" som det nå ble kalt. Samtidig ble guttenes lek mer aggressiv. Knappe to måneder etter at de sluttet å rydde kan ikke elevene være på roterommet uten tilsyn. Dermed er det tid for rydding. Og en ny hypotese: Man blir aggressiv av å være på rotete rom.
Hva som venter meg i dag, aner jeg ikke, men at det blir mye nytt og spennende, er jeg sikker på.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar